En epok är över...

.. Efter mer än ett års läsning (med kanske lite för långa mellanrum) så är serien "Sagan om Isfolket" av Margit Sandemo färdigläst.

Bokserien är på en samling av 47 stycken böcker, var och en på ca 200 sidor.


Berättelsen börjar hos Silje, en ensam flicka som vandrar över lik i 1500-talets Trondheim. Hon har verkligen förlorat allt i det pest fyllda Norge. Hela hennes familj har dött och hon har blivit bortkörd ifrån sitt hem. Allt hon har är de kläder hon har på sig. På sin ensamma väg träffar hon två stycken små, lika övergivna barn. Det första är en liten flicka i ca 3 års ålder som just förlorat sin mamma, de andra en nyfödd pojke som blivit lämnad i skogen åt sitt eget öde. Hon döper snabbt barnen till Sol och Dag.
När hon senare vandrar vidare träffar hon Tengel av Isfolket, som är tillhälften man, till hälften best. Med Siljes hjälp så lyckas de rädda den odågan Hemming Fogdedråparen, en extremt tilltalande man. Som tack hjälper Tengel Silje att få ett nytt hem.
Fast det tar inte slut där. Silje märker att hon dras till de båda männen som hon nu har mött. En kväll berättar Tengel henne en legend, en myt om hans egen släkt:
Långt tillbaka i tiden, för många hundra år sedan, vandrade Tengel den onde ut i ödemarken för att sälja sin själ till satan. Han blev stamfader till Isfolket. Tengel lovades jordisk vinning mot att minst en av hans ättlingar i varje generation skulle gå i tjänst hos djävulen och utföra onda handlingar. Deras tecken skulle vara de kattgula ögonen, och de skulle besitta trolldomskrafter. Och en gång skulle det födas en, som ägde större övernaturlig förmåga än världen skådat. Förbannelsen skulle vila över ätten, tills man fann platsen där Tengel den onde grävt ned kitteln han använde, då han kokade häxbrygden som frammanade Mörkrets furste.


Detta är bara ett litet klipp ur den första boken, så litet att det bara är de första 5 kapitlelna på en 15 kapitel bok.
Jag uppmuntrar alla, fast kanske mest kvinnor, att läsa dessa Fantastiska böcker om längtan, oövervinnerlig kärlek, ondska bortom förstånd och mystik. Jag måste dock även lägga till erotik, i min all blygsel. (att man skriver på detta sätt är bara pågrund av böckarna! Man blir nästan galen på sig själv)
Böckerna utspelar sig under åren mellan 1500-1960. Så det är ganska många år, många människor som kommer och försvinner. Märkligt nog är det inte svårt att komma ihåg alla. Varje en har en unik personlighet som får en att bli helt snurrig! Så, LÄS DEM TAME FAN!



Och nu ställer jag mig bara frågan: Vad ska jag nu göra med mitt liv? Helt ärligt känns det ganska svårt att gå tillbaka till ett "vanligt" liv utan all mystik som fanns i Isfolket. Allt kändes så verkligt att man nästan såg tomtar i hörnen! Suck, Min ända tröst är väl nog att denna Otroliga Sandemo har skrivit en hel Massa böcker som bara väntar på mig! Mwahahaha! Jag längtar redan tills jag kan kasta mig över "Häxmästaren". Fast först har jag lovar den odågan Peter att läsa "Host" av Stepheni Meyer. Med all respekt mrs. Meyer, ni skrev otroligt bra i Twilight-serien och den fångade mig ifrån djupet av min själ! Men ingen, INGET är någonting som Sandemos Isfolk. Det vore inte rätt mot någon bok eller författare att jämnföra deras verk med hennes. That's The Simple Truth.

Shit vad jag skriver! texttexttext! Man blir ju nästan snurrig! Stackars människa som måste läsa det här.. hoppas du klara det! Och Om du nu vill låna någon Sandemo bok, hör av dig! Så länge du tar väl hand om dem så får du väldigt gärna låna dem!

Trollbunden

Kommentarer
Postat av: Jens

Läs inte, bara incest sex!!

2009-09-07 @ 19:59:12
URL: http://kizzm0.blogspot.com
Postat av: Peter

läs the host nu dååå?

2009-09-07 @ 20:57:29
URL: http://westmountain.blogg.se/
Postat av: Peter

DÅLIG PÅ ATT UPPDATERA!

2009-09-16 @ 12:36:57
URL: http://westmountain.blogg.se/
Postat av: Milli

Jag verkligen älskar de böckerna!! Man fastnar och kan sitta och läsa dem i timmar! Jag läste hela serien (Alla 47 böckerna) på 2½ månad och jag har nyligen börjat läsa om den igen. När man läser dem så sugs man verkligen in i deras värld <3

2010-12-28 @ 14:13:51
URL: http://emeliemillinordin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0